Nowe zasady przetwarzania danych osobowych
Jednym z głównych zadań pomocy społecznej, a co za tym idzie i pracowników socjalnych naszego ośrodka, jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka poprzez podejmowanie szeregu działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz integracji ze środowiskiem. Przy realizacji tych zadań, niezbędne jest bardzo dokładne zdiagnozowanie problemów występujących w rodzinie. Ma ono zazwyczaj miejsce podczas przeprowadzania wywiadu środowiskowego, który jest wymagany do przyznania pomocy z Ośrodka. Rodzaj, forma i rozmiar świadczonej pomocy jest uzależniona od zgłaszanych potrzeb, okoliczności uzasadniających udzielenia pomocy i możliwości Ośrodka. Pomoc jaką ośrodek otacza podopiecznych to przede wszystkim: - pomoc finansowa (w zależności od sytuacji: zasiłek celowy, okresowy, stały, specjalny celowy), - pomoc rzeczowa - obiady dla dzieci i młodzieży w szkole, opał, - pomoc w dotarciu do różnego rodzaju specjalistów takich jak: prawnik, lekarz, psychoterapeuta, itp., - poradnictwo socjalne, które w szczególności zakłada poinformowanie klienta o konsekwencjach podejmowanych przez niego działań lub ich braku; szczególnie podczas poradnictwa, pracownik socjalny ma wprowadzić klienta na drogę wiodącą ku rozwiązaniu problemu, zmotywować go w pozostaniu na niej i wspierać w sytuacjach kryzysu i załamań, - działanie interwencyjne, w sytuacji kiedy klient stanowi sam dla siebie zagrożenie lub gdy to zagrożenie istnieje ze strony innych ludzi (mowa tu w szczególności o zagrożeniu: materialnym, prawnym, zależności fizycznej i psychicznej). Działanie interwencyjne jest zazwyczaj poprzedzone zebraniem niezbędnych informacji, a zaistniała sytuacja wymaga natychmiastowej lub jak najszybszej reakcji, tak aby bezpośrednio nastąpiła zmiana negatywnego stanu. Działając na rzecz klienta pracownik socjalny kontaktuje się z różnego typu instytucjami np. policją, kuratorem, pracownikami ZUS, KRUS, lekarzem itp. Pracownicy ośrodka w nielicznych przypadkach przeprowadzają wywiad w celu potwierdzenia prawa do świadczeń z opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych. Pomocy ta kierowana jest do osób, które nie mają możliwości uzyskania ubezpieczenia z innego tytułu (np. nie mogą zarejestrować się w Urzędzie Pracy, czy nie mogą być zgłoszone do ubezpieczenia przez członka rodziny). Wniosek o tę formę pomocy składa się w Ośrodku. Ubezpieczenie obowiązuje przez okres 90 dni. ŚWIADCZENIA PIENIĘŻNE Z POMOCY SPOŁECZNEJ 1. Zasiłek stały Zasiłek stały przysługuje: pełnoletniej osobie prowadzącej samodzielne gospodarstwo domowe:
pełnoletniej osobie pozostającej w rodzinie:
Zasiłek stały nie przysługuje w przypadku zbiegu uprawnień do zasiłku stałego i renty socjalnej, świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania. Wysokość zasiłku stałego:
2. Zasiłek okresowy Zasiłek okresowy przysługuje: w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego (art. 38 ustawy o pomocy społecznej):
Zasiłek okresowy ustala się w wysokości:
3. Zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy Warunki uzyskania zasiłku:
W przypadku zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej zasiłek celowy może być przyznany niezależnie od dochodu osoby/rodziny i może nie podlegać zwrotowi. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przy dochodzie przekraczającym kryterium osoby/rodziny – może być przyznany specjalny zasiłek celowy. Szczególnie uzasadniony przypadek to sytuacja życiowa osoby, rodziny, która ponad wszelką wątpliwość, bez konieczności wnikliwych zabiegów interpretacyjnych istniejącego stanu rzeczy, pozwala stwierdzić, że aż tak drastycznie i dotkliwie w skutkach lub tak daleko ingerujące w plany życiowe, zdarzenia nie należą ani do zdarzeń codziennych, ani nawet do zdarzeń nadzwyczajnych, wyjątkowych, nieoczekiwanych i szkodliwych dla zainteresowanego. Wykraczająca granicami przewidywalności poza wszelkie możliwości ludzkiej zapobiegliwości życiowej. Wysokość świadczenia:
DOKUMENTY WYMAGANE OD WNIOSKODAWCY I INNYCH CZŁONKÓW WSPÓLNEGO GOSPODAROWANIA: 1. wniosek/podanie o pomoc, 2. dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość, 3. orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, 4. zaświadczenie od lekarza o potrzebie długotrwałego leczenia, długotrwałej choroby, 5. zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych) z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, zawierającego informacje o wysokości potraconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe, 6. decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, 7. dowód otrzymania renty lub emerytury, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, 8. zaświadczenia z urzędu gminy albo oświadczenia (na podstawie nakazu płatniczego podatku rolnego) o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych, 9. zaświadczenia albo oświadczenia o kontynuowaniu nauki szkole ponadgimnazjalnej lub szkole wyższej, 10. odcinki potwierdzające opłacenie składek KRUS, informacja o wysokości zaległości, 11. zaświadczenia albo oświadczenia o zadeklarowanej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, 12. zaświadczenia albo oświadczenia, o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, 13. decyzji organów przyznających świadczenia pieniężne (np. zasiłek rodzinny), 14. wyroki sądowe mówiące o wysokości zasądzonych alimentów 15. opłacone rachunki potwierdzające koszty utrzymania mieszkania z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. |